Umeå + älgdrama

Vi steg upp klockan 7 för att fara till Umeå, jag var trött som ett svin och det kändes fan som att jag skulle skita i att fara. Men som tur är så har man ju vett att inte lyssna på "morgon djävulen" om sitter på vänstra axeln. Så jag klev upp, Matilda var redan då påväg ut för att starta bilen. Jag skyndade mig och när jag väl var färdig så for vi på bilisten och tog en korv som frukost, jag började må dåligt efter ett tag. Vi pratade och jag fick damp på Matildas CD spelare i bilen för den ville inte ta emot någon CD-skiva, så det blev radio hela vägen.
När vi kom till Lyckele så var det min tur att köra för då hade jag som vaknat till, Matilda sa att hon kör den första biten för hon trodde hon skulle bli "åk-rädd" eller nått ifall jag körde eftersom jag är en mumie på morgonen.
Så vi bytte plats, Matilda spöade på CD spelaren lite smått men den vägrade starta.
Vi kom in i Umeå, parkerade vid Hamnen och sen började pengar att brännas. Jag är förvånad över hur mycket det fanns, alltid när jag far dit för att handla så hittar jag fan ingenting! Så då brukar jag bli på dåligt humör och sen typ dom sista 10 minuterna av shoping dagen så hittar jag massa. Så det var full rulle hela dagen. Vi käkade på Mc Donalds, CheesE burgaren smakade gott som vanlig så vi satt där och krängde. Sen fortsatte vi att shoppa.
Sen så ringde Emilia (!) och sa att hon var i stan så vi träffade och det var jättekul att träffa henne! Vi pratade och handlade lite till. Matilda gick själv och handlade medans jag var med Emilia.
Sen när jag skulle gå och betala en klänning på Gina Tricot så ringer Willy, Matildas pappa och funderar hur det går.

Willy: Hej, hur går det?
Jag: Jo det går bra men jag vet inte vars Matilda är, ( så sa jag för att jag tänkte att hon kanske hade slut på ström och att han ville prata med henne )
Willy: Jao, det är ju inte så konstigt eftersom hon har tappat sin telefon på Stadium.
Jag: VA?!
Willy: Jao, hon måste skynda sig innan det stänger.

Min tanke var ju HUR i HELVETE ska jag hitta henne nu utan telefon så jag tänkte att jag måste väl gå dit och hämta telefonen. 3 sekunder efter den tanken så ser jag Matilda gå i affären mitt emot som ingenting. Jag ser bara en hårskalle som går och kollar på allt. ( Ni som har en bildlig fanasti ser nästan hur roligt det såg ut ) , Så jag sa till Emilia att jag ska springa och hämta henne, medans jag håller i klänningen så går jag mot utgången, drar "handbromsen" och tänker att jag kan ju fan inte springa ut med kläderna, så jag backar och slänger kläderna på Emilia och springer till Matilda.
Jag berättar för henne att hennes telefon är på Stadium. Hon ser inte brydd ut alls och klämer ur sig: " Jaha, men jag trodde att du hade den". HAHA, hade det varit jag så hade jag fått panik och sprungit runt hela stan och letat telefonen, jag hade inte ens tänkt, " ja, men Matilda kanske har den". För direkt jag stoppar ner handen i väskan och inte hittar min telefon så skriker jag typ: " MIN TELEFON ÄR BORTA! NÅN HAR STULIT DEN !" Så hon lufsade iväg lugnt till Stadium och sen ringde hon mig.
Sen i efterhand så tänkte jag hur "roligt" det kunde ha blivit om jag hade sprungit ut med kläderna och det hade börjat pipa.

Hur som helst, sen var vi less och hade funderat på att bege oss hem efter 7 timmar på stan. Så vi skjutsade Emilia hem till Ida-Marie, hon var inte helt säker på vägen men vi var absoult säker på att vi Inte skulle hitta tillbaka till stan. Så efter vi släppte av henne så mindes vi inte ett skit, såklart så svängde vi fel vid första korsningen och hamnade nånstans som vi aldrig har varit, fast vi startade ju från ett ställer vi aldrig heller har varit på.
Så vi körde på "känsla" och tillslut så hamnade vi på "marieberg" eller va det heter och där bor Marcus moster så jag visste vars vi var. Så tillslut hittade vi in till stan men hamnade på fel fil så vi körde för långt och var på väg mot flygplatsen.. aja, som tur var så var det en rondell där så vi kunde vända.
Vårat mål var ju att ta oss till buss stationen och käka salladsbuffé och tillslut så hittade vi dit. Vi käkade och sen drog vi hem. Jag körde första biten, till Lycksele.

Jag kan bara säga att jag hatar att köra i mörkret, jag är så jävla rädd för att nått djur ska hoppa fram , speciellt älgar. Det var mörkt som fan ute och man såg ju ingenting! Men jag klarade mig från att se nån älg, så vi bytte i Lycksele och det var Matildas tur att köra. Vi satt och pratade och det var rätt trevligt, rätt halking ute så vi tog det lugnt från början. Sen när vi var ca 2 mil från Storuman, "mål-linjen" , vi kör ca 100km i timmen, så ser vi 4 ben, jag tänkte typ "hjälp, lite renar, pff", så hon började ju bromsa och sen 1 hundradel efter den tanken så såg vi ett stort jävla monster, en stor jävla älg stå där mitt i vägen, inte bara en, utan 3 ( ! ), Matilda ställde sig på bromsen och när ABS.en började leva om, då sprang den in mot kanten där dom andra stod. Det var fan inte långt ifrån, hade han sprungit åt andra hållet så hade det smullit i älgen först och sen in i snödrivan för hon siktade mot drivan... Jag blev helt kall, körde typ 200 meter tills nästa parkering och stanna där, jag typ chockad, ringde till Marcus och då kände jag att jag skakade lite. Det försvann rätt fort och jag sa till Matilda att vi kör tillbaka och kollar.. Vad tror ni står mitt i vägen , på samma ställe.. Jo, 2 av ÄLGARNA! Så vi stannar nån meter bakom dom och dom ser oss inte, vi lyser med helljuset på dom och dom står och kollar åt andra håller för dom trodde väl att ljuset kom därifrån. Sen så kör vi närmare och DÅ springer dom in i skogen igen och stannar där vid kanten, jag sa till Matilda att hon skulle tuta så dom sprang iväg. Så när dom sprang iväg så fortsatte vi dom sista milen och jag blev paranoid och tänkte att snart springer det fram en älg!

Det fula var ju att man ser ju bara benen på dom så man tänker ju att det inte är nått stort, därav tänkte jag att det var renar, sen när man kommer närmare och ljuset från bilen lyser upp mer så ser man bara ett stort djur! Dom är ju egentligen sjukt stora! Det är ju rätt fantastiskt att vi har sådana djur i skogarna. Synd bara att dom ska vara på vägarna och springa när snön kommer för man ser dom verkligen inte innan det kan vara försent och det smäller.

Här är lite älgbilder, ganska många:





 Söt bild !












Den här bilden är ganska söt, och en bra historia bakom den. Älgen hade "ramlat" in i poolen. Det var en presenning över poolen och den var full med vatten. Ägarna såg att det var nått som låg och sprattlade där så dom ringde polisen och djurvården osv, så dom kom och hjälpte älgkon, som hade fastnat i presenningen. Så dom tog bort den och tömde poolen på vatten. Sen så byggde som en liten trappa av "pallar" (som man ser på bilden) så den skulle ta sig upp av sig själv. Så dom lämnade den där så den skulle lugna ner sig men det var folk som var där och fotade helatiden. Hur som helst så skulle dom kanske avliva den ifall den inte var borta dagen efter. Så när dom kom dit då dagen efter så var hon kvar. Men dom skulle ge det ett försök så dom tog dit nån lyftgrej och sövde älgen med en sömnpil. Lyfte upp älgen och lät den vakna upp en bit från poolen så den inte skulle springa tillbaka in igen. Det som är så fantastiskt är att när hon hade vaknat till och stod där och betade obrydd så kom det fram en liten kalv bara 30 meter därifrån, så kalven hade varit där hela natten och väntat på sin mamma. Nog för att kalvar gör så, därför ska man aldrig skjuta en Ko som har kalvar. Man måste vara HELT säker på att hon inte har några kalvar. För om hon har det, så är det kalvarna man ska skjuta först. Hur som helst så var det älgjakt samtidigt som det här hände så dom satte på henne ett gult och blått band så att ingen skulle skjuta henne!
Världens bästa "älg-historia"!


jaja, så när vi kom hem så var Daniel och Emmy här, jag har fått tillbaka min kamera! :D jag var jättetrött så när dom for så gick jag och la mig direkt, Matilda med. Men de första jag såg när jag stängde ögonen var dom där älgarna, eller jag såg som de vi var med om. Först benen "renarna", sen en brun STOR kropp och ett huvud längre upp! Hemskt, nu kommer jag ju vara paranoid resten av vintern och vara livrädd när det är mörkt ute. Jag kommer fan vara skiträdd nu den 20.e när vi ska till Umeå och hämta Holländarna.. jajaa.

Nu ska jag gå och prova lite kläder. Jag köpte:

- 2 klänningar
- 1 par skor
- 1 Kjol, som va förstor :(
- 2 bh.ar
- 2 par trosor
- 1 Skinn jacka
- Tandblekning (haha) för att prova ;D

Sen tror jag inte det var nå mer..

Kyss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback