En regnig dag till.

Jag är så less. Min kropp är brun men inte mitt ansikte, varför ? Borde det inte vara tvärtom ? Jag ber till gud att det kommer vara fint väder NÅN dag i Holland i alla fall. Idag hade jag tänkt fiska med Marcus och Christian, men som sagt, det regnar som satan idag. Så det blir väl bara att sitta inne och ha tråkigt, som vanligt.
Jag längtar tills vi får lägenheten , skönt att slippa Gunnarn och fara till Storuman, än fast jag hatar Storumna också men det är ju bättre än här. huvva. På tal om Storuman. Igår kväll när maria och ungarna var här och fikade så hörde vi att det small till som satan, 2 ggr! Jag blev skit-rädd, alla blev rädda. Vi satt och funderade på vad det var, för man hörde flygplan ute men vi tänkte att det kan ju inte va planet, varsifrån skulle smällarna komma då? Sköt han på huset ?
Sen satt vi och funderade på att det kanske var ljudbangar,- vilket var heelt rätt.

http://vk.se/Article.jsp?article=207653 <-- kolla in.


Fakta, Ljudbangar:

Vid hastigheter över ljudets skapas en tryckvåg kring det föremål som färdas fortare än den naturliga vågutbredningshastigheten i mediet det färdas i. Tryckstegringen framför flygplanet ger upphov till en stötvåg som när den når marken uppfattas som en kraftig och plötslig explosion, en så kallad ljudbang. Det efterföljande ljudets frekvens blir förskjutet på grund av dopplereffekten- (som innebär en förändring av frekvensen, (svängningstalet) hos en ljud- eller ljussignal, beroende på om källan närmar sig eller avlägsnar sig i förhållande till observatören) .
Ljudbangen har varit ett hinder för supersoniska civilflygplan. Eftersom den kraftiga tryckvågen kan vara mycket störande på marken under, t o m byggnader kan förstöras, har civil flygning med överljudsfart endast tillåtits över hav eller obebyggda områden.




/ Madde .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback